​Kortreist og toppmoderne i Bondelia Hage

I Bondelia Hage på Gjøvik skal det bygges toppmoderne boliger som spiller på lag med naturen. Her har lokale byggevareleverandører som Hunton en viktig rolle.

Et par kilometer sør for Gjøvik sentrum, med flott utsikt over vann og land, kommer Bondelia Hage. Boligfeltet vil bestå av lavblokker, rekkehus og atriumshus, samt store fellesarealer med blant annet gjesteleiligheter, utekjøkken, tuftepark og grønne, bilfrie områder.

Byggherre og utbygger er Bondelia Utvikling AS, og arkitekt er Nordic - Office of Architecture. Byggearbeidet utføres av Rotstigen AS, med lokalt ansatte tømrere og samarbeid med lokale underentreprenører. Antatt byggestart er høsten 2020, hvor husene antas å stå ferdige i overkant av et år etter byggestart.

Slipper naturen inn

Blant de kommende boligene er rundt et dusin atriumshus. Hvert av disse blir på 156 kvadratmeter, med et atrium som strekker seg over en 70 kvadratmeter stor og skjermet utendørs oase. Husenes konstruksjon og romløsning legger til rette for at det private uteområdet naturlig blir en del av hverdagsrommene.

Torger Wendelbo er seniorarkitekt hos Nordic office of Architecture, og stĂĄr bak tegningene av husene. Han forteller at tre er prosjektets viktigste byggemateriale.

– Bondelia Hage skal bygges framtidsrettet, med visjon om at bygningene virkelig skal vare. Vi foretrekker pustende konstruksjoner og gode innemiljøer, og ser at det har helsemessige fordeler for husets beboere. Derfor bygger vi med så mye naturlige materialer som overhodet mulig – og derfor er vi glade for å ha Hunton med på laget, sier Wendelbo.

Til atriumshusene bistår Hunton med komplette leveranser av trebaserte byggematerialer, noe som er fordelaktig for både arkitekt og byggherre. Atriumshusene får Hunton Konstruksjonspakke med Hunton Nativo® Trefiberisolasjon, vindsperren Hunton Vindtett Plus™ og Hunton Undertak™.

Tre fra innerst til ytterst

I prosjektet følges en helhetlig bærekraftstankegang, hvor trærne spiller en viktig rolle.

– Fra de store, gamle eiketrærne utenfor fortsetter vi trefokuset inn i husene, hvor vi bygger med tre helt inn bak vegger og tak, forklarer Wendelbo.

Furu og eik går igjen i både eksteriør og interiør. Yttervegger, takkonstruksjon og vegger innvendig isoleres med Nativo® Trefiberisolasjon, og Vindtett Plus™ i veggene samt Hunton Undertak™ i taket beskytter boligene mot vind. Alle tre produkter er lagd av trefiber fra norsk granskog.

Kortreiste byggematerialer fra Innlandet

I trĂĄd med fornybare, naturlige materialer som holder seg sunne og robuste langt inn i framtiden, er kortreiste materialer et viktig aspekt for bĂĄde byggherre og arkitekt.

– Huntons produksjon av trefiberisolasjon skjer her på Gjøvik – bare noen kilometer fra Bondelia Hage. Når isolasjonen lages av trefiber fra nærliggende skoger i Innlandet, er det så kortreist som vi får det, sier Wendelbo.

I tillegg til Huntons trefiberbaserte materialer, kommer så mange leveranser som mulig fra lokale aktører. For eksempel sørger store vinduer fra Gjøvik-bedriften Natre for at atriumshusene får mye lys og fantastisk utsikt over Mjøsa, Neslandet og Hedmarken.

– Å bygge på en slik miljøvennlig måte med kortreiste, bærekraftige materialer, gjør at huskonstruksjonene verken etterlate seg plast eller spesialavfall i framtiden, sier Wendelbo.

– Bondelia Hage er helt i tråd med våre verdier. Vi er veldig glade over å få ta del i et så spennende og framtidsrettet boligprosjekt, avslutter salgssjef i Hunton, Odd-Vidar Andresen.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Torger Wendelboe, seniorarkitekt i Nordic - Office of Architecture

twe@nordicarch.com