Oslo Airport City nominert til World Architecture Festival

Oslo Airport City blir et av Norges største byutviklingsprosjekter med sterkt fokus på bærekraft og smart teknologi - nå er prosjektet blitt nominert til den prestisjefylte World Architecture Festival Awards 2019.

Oslo Airport City er nominert i kategorien for Future Project: Masterplanning. Prosjektet er en ny modell for en bærekraftig «smart by» med over en million kvadratmeter nybygg og ti tusen nye kompetansearbeidsplasser med kontorer, handel, rekreasjon og kongress-senter. Dette blir et av Norges største byutviklingsprosjekter og er en del av Gardermoen Næringspark, med mer enn 5000 dekar og fire millioner kvadratmeter med blandet formål. Oslo Airport City AS har sammen med Haptic Architects og Nordic – Office of Architecture utviklet en langsiktig, robust og troverdig masterplan, hvor bærekraft og smart teknologi ligger til grunn.

Masterplanen har fokus på kollektivløsninger, selvkjørende biler og busser, nye og fornybare energikilder, og en fleksibel plan hvor bygningene på enkelt vis kan transformeres til alternativ bruk i fremtiden.

Administrerende direktør Thor Thoeneie i Oslo Airport City AS «å planlegge og «bygge inn» fleksibilitet er meget bærekraftig, men dessverre noe mange glemmer eller utelater siden det representerer en initiell kostnad som ikke kommer til nytte før mange år etter ferdigstillelse. For oss er langsiktighet en del av strategien, og derfor er det også avgjørende å samarbeide med leietakere og brukere som deler våre miljøambisjoner».

Prosjektet er godt underveis og de første bygningene er under planlegging, derunder et nytt hotell- og konferansesenter i samarbeid med Haut Nordic, showroom for Porsches nye el-bil satsing Mission E- Porsche Taycan, og nye park og landskapsrom. Ny reguleringsplan er under utarbeidelse, og de første bygningene har forventet ferdigstillelse i 2021/22.

Prosjektet har et spesielt fokus på sport- og friluftsaktiviteter, en ny planlagt park strekker seg gjennom hele området med gang- og sykkelforbindelse til alle delområdene i planen. Parken kopler seg på eksisterende og planlagte aktiviterer som Modern Activity Center sin vindtunnel (også tegnet av Nordic), en ny klatrepark og et nytt vann i sentrum av planen.

Tomas Stokke, partner i Haptic Architects, sier «På vegne av arkitektteamet er jeg meget stolt av at Oslo Airport City har blitt nominert til denne prestisjefylte internasjonale prisen. Prosjektet vil sette en ny standard for bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling og vi er glade for å kunne spre dette budskapet til et større publikum».

World Architecture Festival finner sted 4-6. desember i Amsterdam. Det er et unikt forum hvor arkitekter fra hele verden kan dele kunnskap. Prosjektene blir evaluert i presentasjon til en jury bestående av ledende fagpersoner fra hele verden.

--Slutt--

For mer informasjon om Oslo Airport City – ta kontakt med:

Thor Thoeneie, Adm. Dir., Oslo Airport City AS – 950 39 911

Tomas Stokke, Partner, Haptic Architects - +44 790 367 4709